4G tinklo modernizaciją vykdantis ir savo interneto paslaugų spartą bei kokybę gerinantis AB Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) susidūrė su itin stipriu mobiliojo ryšio operatorių pasipriešinimu. Prieš Telecentro vykdomą projektą modernizuoti 4G tinklą naudojant LTE technologiją pastaruoju metu vykdoma plati viešųjų ryšių kampanija, į kurią įsitraukė ne tik operatoriai, bet ir kiti telekomunikacijų sektoriaus dalyviai.
Pasak Telecentro generalinio direktoriaus Remigijaus Šerio, tokia pati situacija Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje buvo 2000 – 2003 metais, kai du mobilieji operatoriai, OMNITEL ir BITĖ, nuožmiai priešinosi didesnei konkurencijai rinkoje ir bandė varžyti trečiojo mobiliojo operatoriaus TELE2 atėjimą, kuris netrukus iš pagrindų pakeitė konkurencinę aplinką ir negrįžtamai sumažino mobiliojo ryšio kainas.
„Telecentras jau šešerius metus yra Lietuvos mobiliojo ryšio duomenų perdavimo rinkos žaidėjas. Dar 2009 metais į mobiliojo interneto rinką atėjusi įmonė įžvelgė didelį mobiliojo duomenų perdavimo paslaugos potencialą ir pradėjo teikti 4G mobiliojo interneto paslaugas MEZON naudodama WiMax technologiją. Tuo tarpu Telecentro konkurentai – mobiliojo ryšio operatoriai buvo susikoncentravę į mobiliojo balso paslaugas, o duomenų perdavimo paslaugas teikė tik kaip papildomą paslaugą. Ir tik pradėjus kristi pajamoms iš balso, operatoriai pradėjo vystyti duomenų perdavimo paslaugas”, – sako Remigijus Šeris.
Tačiau laikas parodė, kad 2009 metais pažangiausia laikyta WiMax technologija pasauliniu mastu neįsitvirtino. 2013 metais gamintojai pradėjo stabdyti WiMax klientinės ir tinklo įrangos gamybą, o WiMax naudoję paslaugų teikėjai ir operatoriai pradėjo atsisakyti WiMax technologijos ir migruoti į LTE. 2014 metais, atsižvelgdami į tobulėjančias technologijas bei augančius klientų poreikius, Telecentras, pritarus bendrovės valdybai, priėmė sprendimą dėl interneto MEZON paslaugos techninės platformos modernizavimo – WiMax migravimo į LTE platformą.
„WiMax tinklas veikia jau šešerius metus ir dar bus palaikomas porą metų, kol MEZON klientai migruos į LTE tinklą. Esame paskaičiavę, kad, uždarant WiMax tinklą, jo likutinė vertė bus artima nuliui. Rinkos dalyvių spekuliacijas, kad WiMax tinklas buvo subsidijuojamas iš Valstybės biudžeto, dar 2013 metais paneigė LR valstybės kontrolė. Valstybiniai auditoriai, atlikę 2007 – 2011 metų Telecentro auditą, nustatė, kad bendrovė į WiMax technologiją investavo 50,7 proc. nuosavų lėšų ir 49,3 proc. visų investicijų sudarė skolinto lėšos. WiMax projekto sąnaudos į reguliuojamų veiklų įkainius nebuvo įtrauktos. Griežto veiklų sąnaudų atskyrimo įmonė laikosi ir toliau, todėl šnekos apie kryžminį subsidijavimą yra neįsigilinusių į įmonės veiklą interpretacijos,“ – teigia R. Šeris.
Kad valstybės valdomos įmonės gali konkuruoti rinkoje, rodo Švedijos, turinčios vieną iš didžiausių valstybės valdomų įmonių portfelių pasaulyje, pavyzdys.Tarp Švedijos valstybės valdomų įmonių yra ir „TeliaSonera”, kuri Lietuvoje valdo dvi telekomunikacijų įmones OMNITEL bei TEO.
Akcinė bendrovė Telecentras, kaip valstybės valdoma įmonė, laikosi Valstybės valdomų įmonių efektyvumo didinimo ir Skaidrumo gairių nuostatų, įgyvendindama 2010 m. liepos 14 d. LR Vyriausybės nutarimą Nr. 1052 „Dėl valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo ir koordinuojančios institucijos paskyrimo“. Be to, įmonė rinkoje veikia tokiomis pačiomis sąlygomis kaip ir kiti rinkos dalyviai, o konkurencijos skaidrumą užtikrina nepriklausoma ir savarankiškai veikianti LR ryšių reguliavimo tarnyba.
Telekomunikacijų rinkoje vykstanti didelė konkurencija verčia operatorius tobulėti, ieškoti vis naujų sprendimų klientams, kad juos išlaikyti ar pritraukti naujų. Didžiausią naudą iš konkurencijos gauna vartotojas, todėl konkurencija yra sveikintinas ir pageidautinas dalykas. Kaina, greitaveika, ryšio kokybė, duomenų kiekis – tai tie kriterijai, kurie šiuo metu aktualūs visų operatorių klientams. Telecentro perėjimas prie LTE technologijos, kuriam stipriai priešinasi mobilieji operatoriai, leis efektyvinti bendrovės veiklą ir teikti spartesnį bei aukštesnės kokybės internetą esamiems MEZON paslaugos vartotojams bei pritraukti naujų.
„Telecentras, pasitelkęs aukščiausios kvalifikacijos specialistus, įgyvendina didelius pokyčius, kad dirbtų efektyviai ir kurtų pridėtinę vertę įmonei.Svarbiausia, kad sąžiningoje konkurencijoje pirmiausia laimi vartotojas, todėl kviečiame operatorius konkurencijos nebijoti ir pasikartoti prieš penkiolika metų išmoktas rinkos pamokas”, – teigia Remigijus Šeris.